Wagner era 1 antisemita espontani, és a dir que el seu antisemitisme no era superior al que hi havia bastant extès a la societat alemanya (i fins i tot europea) de l'època. Els jueus s'havien anat guanyant una mica per la seva manera de viure una fama concreta. Duien una vida moltes vegades d'usura. També era veritat que els jueus tendien a aïllar-se i a relacionar-se només entre ells. Tenien una mica la consciència de ser el poble escollit en la història del cristianisme i per tant, a considerar-se fins i tot superiors. Per exemple: la Guerra dels Trenta Anys havia posat a molts alemanys a mans de prestamistes i això havia generat una certa aversió. Els nibelungs (nans lletjos, geperuts, bruts, nassuts, cobdiciosos, de pell fosca i mesquins) corresponen a la descripció que els alemanys van fer dels jueus. Les característiques que Wagner atribueix als nibelungs (uns personatges de la seva famosa Tetralogia) són tots els aspectes negatius que la societat alemanya atribuïa als jueus. Wagner ja deia que els jueus espoliaven l'essència de la nació alemanya. Els nibelungs són orfebres, ofici que tradicionalment era molt practicat pels jueus, raó de més per a què la identificació, volguda o no per Wagner sigui fàcil de fer.
Hitler coneixia les òperes de Wagner. Per això va triar el tema de l'elm de l'Or del Rhin per a plantejar l'ofensiva (invasió de les Ardenes de 1944. Les Ardennes són 1 regió de boscos situats entre Luxemburg, Bèlgica i França). L'elm pot provocar “Nit i boira” (lema de la 2a Guerra Mundial).
Per tant, és coherent afirmar que els nazis van adaptar Wagner a la seva conveniència, igual que ho van fer també amb Nietzsche. I aquest apropiament ha perjudicat la figura del compositor i potser a vegades de manera poc fonamentada.
Tot el que he dit està basat en el que ha dit el meu professor, Roger Alier i el seu llibre Cinc cèntims d'òpera que recomano moltíssim a tothom. Són recopilatoris d'entrevistes radiofòniques que li va fer Marcel Gorgori fa uns anys. És una manera fàcil i molt divertida d'entrar en un terreny per molts feixuc però molt interessant quan t'hi poses una mica!
Aquest article ha reunit dues coses que mai hagués esperat veure a fondue d'idees:
A) Nazis.
B) La paraula "un" substituida per "1".
Increíble.
Y més enllá de rollos de jueus, a nivell anímic, la musica de Wagner es a estones guerrillera y orgullosa que et dona ganes de caminar trencant el terra a cada pas y amb la barbeta cap amunt. Vull dir, que si Bach hagués escrit amb la furia de mil dimonis sobre els nibelungos y els jueus, no hi hagués hagut collons d'animar un país al ritme de la seva música per més que el führer rapejés un dels seus discursos per sobre.